lördag 21 augusti 2010

Svartvinbärsbladssaft


Å så skönt med en helg utan direkt planer utan bara kunna landa efter en intensiv första jobbvecka.

I kylen hade min saft nu stått och dragit sina 5 dygn så det var dags att ta hand om den. För er som aldrig provat kan jag varmt rekommendera att göra denna Svartvinbärsbladssaft. Det är enkelt och den är supergod. Jag blev bjuden på denna saft för första gången på mitt bröllop och sedan dess är jag såld på den.

Så här gör du.

Gå ut och rensa din eller din grannes Svartvinbärsblads buske på två liter blad hårt packade i måttet,på hösten eller sensommaren)
Skölj bladen och lägg dem i lämplig bunke eller burk. (själv har jag köpt en stor glasburk som ryms i kylen)
Koka en sockerlag på 2 liter vatten och 2 liter socker häll den sedan kokande lagen på bladen.

Blanda i skal och saft av 3 citroner samt 50 g citronsyra och rör om, du kan även tillsätta konserveringsmedel om du ska förvara den i flaskor men jag föredrar utan detta och fryser in i lagom burkar att ta fram istället.Låt svalna och sedan ska det stå kallt i 5 dygn.

Efter fem dygn så silar du den och häller upp.
Nu har du massor av koncentrerad saft som räcker länge att njuta av.

Ut och plocka bara...

Inga kommentarer: