onsdag 11 november 2009

Äkta vara

För ca ett år sedan så läste jag Mats-Eric Nilssons bok Den hemliga kocken, och det var en riktigt intressant läsning som fått mig att studera innehållsförteckningar ännu mer och välja bort många livsmedel. Visst ska man inte bli för nojig som man lätt kan bli av sådana här böcker men jag vill hellre veta vad jag stoppar i mig så att jag åtminstone gör ett medvetet val att äta skräp när jag gör det.

Nu läser jag hans andra bok Äkta vara och den är hittills minst lika intressant. som ett intressant exempel kommer här ett utdrag ur boken med förklaring på hur modifierad majsstärkelse som finns i väldigt mycket framställs.. jag blir i alla fall inte sugen..men när jag väl äter nåt så vet jag..

"..så här gör man enligt den vanligaste tillverkningsmetoden: Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik tank med propylenoxid- som är en petroleumprodukt framställd av naturgas-, klor och lut eller saltsyra- tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekulerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade majsstärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.."

Tänk på den när du käkar din fruktyoughurt på morgonen.. då vet du i alla fall vad du stoppar i dig och dina närmaste.

du skulle bara veta hur sojaprotein och sojalecitin tillverkas det är minst lika mysigt.. som en liten hint används bland annat aceton som funkar fint att ta bort nagellack med för att få fram det. Sugen på en Magnum någon??

Varför görs allt detta då, jo det är såklart billigare och lättare än att använda till exempel ägg och grädde..

Nä nu ska jag dra mot sängen och läsa vidare, jag gillar att veta så långt det är möjligt vad jag käkar.

Inga kommentarer: