onsdag 8 oktober 2008

budget och spartips..

Läste i Metro igår en massa tips från de som har lyxfällan. Inte helt lätta att följa men något att sträva efter.

1. Skriv en budget och anteckna dina utgifter varje dag så har du koll på vart pengarna tar vägen.

ok tänker försöka med det har inte gjort det någon gång förut men det är nog en bra ide.

2. Följ upp det du antecknat. Är det värt att spendera pengar på utgiftsposterna i listan? -hur mycket kostar egentligen alla småutgifter varje månad?

Det blir verkligen spännande fast lite tråkigt oxå. Det är ju inte mycket som är livsnödvändigt men det förgyller ju tillvaron.

3. Spontanshopping är livsfarligt. Då köper du något för själva köpandets skull,inte för att du behöver det.

tråkigt men ack så sant.. var på väg att spontan shoppa massor idag men får väl vara stolt att jag inte gjorde det med undantag för ett par tidningar dock måste jag erkänna...fy fy..

4. Sätt upp mål så har du något som triggar dig. Då känns det roligare att spara pengar.

Jag drömmer om att resa och köpa ny dator det får bli mina mål...

4. Ha en årslön sparad på banken som buffert om det blir kris. Försök även om det tar lång tid att spara ihop till så mycket pengar.

I'll say.. det lär ju ta hela livet även om man inte har haft världens bästa inkomst någonsin, sen ska man spara till de roliga sakerna oxå... det blir nudlar hädanefter antar jag....

Ja nu har man verkligen något att jobba efter får ta och leka lite Joakim von Anka och lägga allt på hög, tur att jag hittat en bank med bra sparränta.

Nu är det dags att ta fram en liten snygg kassabok och börja skriva..

Inga kommentarer: