söndag 8 februari 2009

Fototriss Doft/Lukt

Idag så är temat att få till ytterligare en dimension som ska förmedlas i fotot. Nämligen doft eller lukt. Det är väl så antar jag att saker doftar gott eller luktar illa så där har vi skillnaden och detta kan ju intressant nog skilja sig från person till person eller mellan djur och människor som jag förmedlar i några av mina triss bilder.

På första bilden ser vi något som doftar alldeles underbart för dessa katter, nämligen kattmat, något som jag själv tycker luktar illa.


En fiskmarknad luktar definitivt illa tycker jag, men tillagat så kan det ju dofta underbart. Katterna på bilden ovan skulle nog vara av en annan åsikt här, detta doftar nog himmelriket för dem.


Sist en bild som ger doftminnen i flera dimensioner för mig. Först den härliga friska höstluften som är när det är tid för bärplockning. Sedan bären och slutligen doften av nylagad sylt eller varför inte en lingonkaka eller blåbärskaka, härliga dofter allihopa.


Vill du kika in fler doft/lukt tolkningar så är det bara att surfa in här

11 kommentarer:

m sa...

Ja, så kan det ju vara. Vi tycker olika så klart, men i det här fallet tycker jag som du.
Sista bilden gillar jag bäst.

Anonym sa...

Kattmaten får mig le med hela ansiktet...Jag faller för den bilden!
Hej från mig!

Veronica sa...

Skog, bär Mmmmmm
Naturligtvis blir det min favo =)

Anonym sa...

Vi har nästan samma tankar om skillnaden på doft och lukt men inte till 100%.

Jag tycker att mycket kattmat luktar gott, men då är jag också lite konstig när det gäller dofter.

Fisken när den säljs så där ute på en markand tycker jag doftar gott när jag närmar mig men däremot rå fisk på en saluhall eller hemma kan jag tycka lukta en aning dåligt.

Sista fotot bären i skogen, det är verkligen en doft som jag aldrig kan få nog av.

Fin kombination i trissen.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

din sista bild får mig att tänka mig långt bort..känner både doften av bären och skogen :)
Hoppas du får en skön eftermiddag! Kramis

Synnøve. sa...

Känner doften av blåbär och lingon när jag ser sista bilden.
Härligt...
Klar favorit.
Synne.

Anonym sa...

Tack för din kommentar!
En bra triss som har olika doftkombinationer.
Men jag gör som du, föredrar doften från den sista bilden:-)
Kram!

Anonym sa...

Bild nummer tre är härlig och blir min favorit!

♥ Pernill@ sa...

Åh fy kattmat och fisk är inte väldofter för mig heller...
Jättefina bilder.
Hoppas helgen varit trevlig och jag önskar en trevlig ny vecka.

Psst..
Hoppa på min fotoutmaning Veckans bild..
Man får hoppa på när man vill under veckan.

Rajson sa...

Härlig variation på temat!Kissarna "vinner" mitt hjärta!
Tack för titten och kommentaren!

Jah Hollis sa...

Det var härliga bilder där man riktigt kan känna dofterna. Håller med om att kattmat luktar rätt illa, men man slipper ju äta den. :-)