torsdag 27 november 2008

Blond vs brunett


Tror du att du blir olika behandlad om du blond eller brunett?

Jag hade inte reflekterat över saken så mycket tills jag såg en intressant dokumentär som undersökte detta. Förutom forskning var det tre tjejer, en blond och två brunetter som gjorde enkla tester bland folk och kom fram till väldigt fascinerande saker.

De frågade bland annat folk på gatan om deras ålder, resultat? Som blond tror alla att du är yngre än du är, som brunett anses du ofta äldre är vad du är.. Tjejerna färgade håret och rollerna blev ombytta och den blondin som hade blivit tagen som många år yngre ansågs nu vara äldre och tvärtom. Intressant.. jag kanske håller mig till blond tror jag.

Forskning visar att brunetter får i genomsnitt högre lön än blondiner för samma jobb!! Detta verkar ju helt absurt men kan det ligga något i det? Man får bli brunett inför löneförhandlingarna..

Får du problem med bilen vid vägen så stannar folk och hjälper blondiner mer än brunetter, som blond får du och andra sidan stå ut med dumma frågor istället typ har du bensin, är nyckeln i.., något som brunetterna aldrig fick. Lever alla under förutsättningen och fördomen att alla blonda är dummare, skrämmande i så fall.


Man menar att en stor del till fascinationen över blonda handlar om att det är så ovanligt endast 1 av 20 är naturligt blonda, det är desto fler som är blonda "by choice".. att så många väljer att bli blonda ska tydligen också vara att gå på myten om att blondiner har roligare och får mer uppmärksamhet..

Det var ett väldigt intressant program och det fick mig att tänka till. Har jag blivit annorlunda behandlat på grund av hårfärg eller, jag har varit brunett också men tänkte aldrig på om det var skillnad..

Tänk vad vi människor lägger värderingar och fördomar i så ytliga saker som hårfärg och mer troligt och värre hudfärg mm, har vi inte kommit längre i vår utveckling för att se bortom detta, enligt programmets kontenta så har vi tydligen inte det.

Nånstans vill jag ändå tro på människan och att det är vår personlighet som påverkar hur vi blir behandlade, men visst undrar man.

Inga kommentarer: